Pracovníci Oddelenia manažmentu chemických a potravinárskych technológií sa aktívne dňa 6.-8.11.2024 zúčastnili v Okuninke (Lublinské vojvodstvo) v Poľsku na medzinárodnej vedeckej konferencie na tému "Výzvy vedeckej komunity smerom k vojne na Ukrajine", ktorú organizovala Vojenská technologická akadémia vo Varšave s podporou Ministerstva školstva a vedy Poľska.
Na podujatí sa stretli vedci z Poľska, Ukrajiny a Slovenska. Účastníci vedeckého podujatia diskutovali o výzvach rusko-ukrajinskej vojny z rôznych aspektov: bezpečnostných, psychologických, pedagogických, ekonomických, politických, technologických atď.
"Chémia a technológie pre život" sa dlhodobo profiluje ako platforma na podporu vedeckej práce a zdieľania kreatívnych myšlienok talentovaných študentov. Podporujeme vedecký výskum prinášajúci inovatívne riešenia, ktoré zohľadňujú udržateľnú priemyselnú produkciu, environmentálnu a spoločenskú zodpovednosť.
ŠVK je príležitosťou pre študentov 1. stupňa (bakalárskeho) a 2. stupňa (inžinierskeho) vysokoškolského štúdia súťažne prezentovať vedecké a odborné práce. Najlepšie práce v jednotlivých sekciách sú odmenené.
Celkový počet zaregistrovaných prác: 8 / počet súťažných príspevkov: 8
Hodnotenie súťažných prác na prvých 5 miestach:
Celkový počet zaregistrovaných prác: 6 / počet súťažných príspevkov: 6
Hodnotenie súťažných prác na prvých 5 miestach:
Celkový počet zaregistrovaných prác: 12 / počet súťažných príspevkov: 12
Hodnotenie súťažných prác na prvých 5 miestach:
Celkový počet zaregistrovaných prác: 6 / počet súťažných príspevkov: 6
Hodnotenie súťažných prác na prvých 5 miestach:
Kolokvium organizujeme v rámci projektu KEGA č. 011STU-4/2022 „VYTVORENIE MODELU VZDELÁVANIA PODPORUJÚCEHO ZVYŠOVANIE KOMPETENCIÍ ŠTUDENTOV NEEKONOMICKY ZAMERANEJ UNIVERZITY V OBLASTI INOVATÍVNEHO, PODNIKATEĽSKÉHO MYSLENIA A PODPORY PODNIKANIA“ riešeného na Ústave Manažmentu STU v Bratislave. Kolokvium je otvorené aj riešiteľom iných projektov.
ROKOVACÍ JAZYK: slovenský, český, anglický.
Prečo by študenti technologickej fakulty mali ovládať aj ekonomiku a manažment? Načo im to bude? Tiež ste sa nad tým niekedy zamysleli? A rozmýšľali ste už aj o svojom budúcom uplatnení v praxi? Máte predstavu o tom, čo sa od vás, ako od budúcich inžinierov, bude v praxi vyžadovať? Uvažovali ste už o svojej kariére a o tom, kde sa vidíte za 5 alebo 10 rokov po skončení školy?
Hľadať odpovede na tieto otázku už počas štúdia je veľmi užitočné. Mnohí zamestnávatelia totiž očakávajú od svojich vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov nielen technické vedomosti, ale aj manažérske zručnosti, schopnosť komunikovať a viesť ľudí, tímovú spoluprácu a schopnosť prijímať rozhodnutia s ohľadom na požadovaný ekonomický efekt podniku. A od takýchto schopností a zručností sa potom často odvíja aj možný kariérny postup zamestnanca.
Veľa z vás si určite myslí, že to sa všetko naučíte v praxi. Áno, v praxi sa toho naučíte naozaj veľa. Rýchle zmeny a inovácie vo všetkých sférach budú vyžadovať od akokoľvek kvalitne pripraveného absolventa aj ochotu neustále sa vzdelávať a prispôsobovať sa meniacim sa požiadavkám na jeho vedomosti a zručnosti, ale najmä schopnosť kriticky myslieť, vybočiť so zabehaných koľají, inovovať a prichádzať s novými riešeniami a novým pohľadom na vznikajúce problémy.
Dá sa toto naučiť na škole? Môže vás škola lepšie pripraviť na to, čo vás bude čakať v praxi? Určite áno, ale je neskoro začať sa nad tým zamýšľať až v piatom ročníku štúdia. Podľa prieskumu až 38% absolventov našej fakulty v minulom akademickom roku nebolo spokojných so svojou prípravou na uplatnenie sa na trhu práce resp. podnikateľskú kariéru počas štúdia. Vo vyjadreniach týchto študentov sa objavovali najmä návrhy na oveľa väčší kontakt s praxou konkrétnych podnikov už počas štúdia, na riešenie reálnych problémov z praxe, ale študenti v prieskume požadovali aj viac praktických informácie o reálnom podnikateľskom prostredí, o spôsobe založenia firmy, o daňovej a právnej problematike a pod.
Práve takéto vedomosti resp. zručnosti môžu študenti našej fakulty získať výberom vhodných výberových predmetov z tejto oblasti. Študenti si často neuvedomujú, že si v rámci svojho štúdia môžu doplniť vlastné študijné plány aj o výberové predmety mimo študijného programu vlastnej špecializácie a to aj v bakalárskej aj v inžinierskej forme štúdia. Majú teda možnosť počas celého štúdia spoluvytvárať svoj profil absolventa, ktorý bude nakoniec zodpovedať ich predstavám o vlastnom budúcom uplatnení a požiadavkám praxe.
Čo vám teda v tomto smere môže ponúknuť naša fakulta? Možno budete prekvapení, ale tých možností je dosť a je len na vás, či ich využijete. Na našej fakulte sú totiž ponúkané viaceré predmety z oblasti ekonomiky a manažmentu, ktoré na iných technických univerzitách na Slovensku nenájdete a mnohé z týchto predmetov sú aj vyučované novými, inovatívnymi prístupmi.
Uvažujete napríklad o podnikateľskej kariére? Chceli by ste vedieť ako svoj inovatívny nápad pretransformovať do skutočného podnikania? Chcete vedieť, čo všetko treba zvážiť pri vytváraní podnikateľského plánu? Alebo by ste si chceli skutočné podnikanie aj reálne vyskúšať? Máte možnosť zapísať si v bakalárskej forme štúdia predmety Základy podnikania I. a II. a tieto vedomosti a skúsenosti môžete získať už počas štúdia a možno vám práve táto skúsenosť zmení pohľad na vaše budúce uplatnenie po skončení školy. Možno si práve vďaka tejto skúsenosti uvedomíte, že máte schopnosti doviesť svoj projekt do úspešného konca a že vás baví organizovať a riadiť všetky činnosti s tým spojené.
V predmetoch ako Komunikačné zručnosti alebo Prezentačné zručnosti si zas môže každý osvojiť základy prípravy dobrej a efektívnej prezentácie, naučiť sa efektívne pracovať so svojim hlasom aj rečou tela, pripraviť zaujímajú vizualizáciu, pripraviť sa na diskusiu, ale naučiť sa aj, ako sa postupne zbaviť trémy pred verejnou prezentáciou a pripraviť ju tak, aby ste z nej mali dobrý pocit nielen vy, ale aj vaši poslucháči.
Ak chcete porozumieť ekonomickej podstate fungovania podniku a poznať základné ekonomické pojmy a vzťahy, je tu pre vás predmet Ekonomika a manažment podniku. Porozumenie financiám a tomu ako s nimi rozumne zaobchádzať v rôznych životných situáciách vám zas prináša predmet Základy finančnej gramotnosti. Na tomto predmete môžete okrem teoretických poznatkov počuť aj názory a skúsenosti odborníkov z praxe, napr. z oblasti bankového sektora (Tatra banka), finančných služieb a poisťovníctva ( Partners Groups), z oblasti investícií (Imperial Gold) a pod..
Celú ponuku výberových predmetov z oblasti ekonomiky, manažmentu a základov právnych vedomostí nájdete na stránke www.chemikmanazer.sk. Vyberte si z nich v každom akademickom roku aspoň jeden a aktívne sa spolupodieľajte na vytváraní svojho profilu absolventa, aby ste na konci svojho štúdia mohli povedať, že ste sa do praxe pripravili najlepšie, ako sa dalo.
A čo si o takomto spôsobe štúdia myslia súčasní študenti alebo absolventi našej fakulty? Tu sú názory niektorých z nich.:
Ivana (absolventka 2019) Ja som sa rozhodla študovať tieto predmety pretože prepojenie technologických a ekonomicko-manažérskych predmetov mi prináša široké uplatnenie na trhu práce. Predtým som sa pozerala len na technickú časť podniku a prišlo mi to, že výroba je gro, a to stačí pre fungovanie, ale teraz podnik vidím viac ako jeden celok, ktorý sa bez ekonomicko-manažérskych skúseností určite nezaobíde.
Martina (absolventka 2019) Drvivá väčšina vynikajúcich nápadov/projektov/ návrhov výroby sa jednoducho nezrealizuje, ak sa neoplatí. Nestačí prísť len to „čo?“, veľmi dôležité je vedieť zodpovedať na otázky „ako?“, „kedy?“ a hlavne „za koľko?“ . A práve na ne pomôžu odpovedať znalosti z ekonomicko-manažérskych predmetov. Možno si myslíš, že predsa vieš posúdiť čo je drahé, čo nie a tieto predmety k tomu nepotrebuješ. No je to úplne inak – ak budeš chcieť naozaj pochopiť, ako funguje podnik, jeho organizačná štruktúra a zavedené systémy, čo znamená investovať a čo manažovať projekt, zistíš, že je to celkom veda. A je myslím dosť fajn to zistiť predtým, než sa ocitneš rovno v tom.
Barbora (absolventka 2018) Keďže moja pracovná pozícia vyžaduje veľa technických znalostí, som veľmi rada, že som sa rozhodla práve pre štúdium na našej fakulte. Najviac pri svojej práci využívam tie vedomosti, ktoré som nadobudla pri štúdiu chemického inžinierstva a ekonomicky zameraných predmetov. Osobne si myslím, že v dnešnej dobe sa od našej generácie vyžaduje mať veľmi široký všeobecný prehľad. Na pohovoroch ktorých som sa zúčastnila som bola úspešná práve vďaka tomu, že som mala nielen technické vzdelanie, ktoré sa pri výbere kandidáta požadovalo, ale že som mala aj znalosti z ekonomiky a manažmentu.
Vlado (absolvent 2018) Počul som už x-krát, že študenti čo vyšli školu mali vynikajúce technické vzdelanie, ale nadávali, že ich škola nepripravila na to ako narábať zo svojimi financiami. Spomeňte si na tieto slová, ak uvidíte možnosť výberu finančnej gramotnosti ako predmetu. Ďalšia vec je, že nič nepôsobí viac neprofesionálne, ako keď niekto prezentuje a číta všetko z vopred napísaných poznámok alebo je stále chrbtom otočený k publiku. Prezentačné zručnosti považujem za základ.
Daniel (absolvent 2018) Každý podnik sa riadi ekonomickými pravidlami a poznať ich je základom k úspešnému rozvoju technických znalostí. Pochopiť účtovníctvo a vedieť finančne ekonomicky analyzovať podnik, alebo projekt je nutnosťou vo vedúcich postaveniach vo firmách, či zakladaní vlastnej spoločnosti. Schopnosť prezentovať vás na druhú stranu odlíši od konkurencie a pomôže pri presadení sa.
Filip (absolvent 2017) Vo všeobecnosti môžem povedať, že štúdium na FCHPT predstavuje dobrý základ pre ďalšie uplatnenie v praxi. Náročnosť a rôznorodosť štúdia ma naučila rýchlo sa prispôsobiť dynamickým situáciám a výzvam, vytrvalosti a v neposlednom rade snahe pochopiť širšie súvislosti. Štúdium na FCHPT je náročné a často sa zdá, že ekonomické a manažérske predmety majú menší význam a sú len akýmsi doplnkom k ostatným technickým predmetom. Avšak v každom zamestnaní alebo podnikaní sa do určitej miery vyžaduje znalosť aspoň základných pojmov a nadväzností v oblastí financií či manažmentu a preto si myslím, že získať teoretický základ už počas štúdia môže byť jedine prínosom.
Martin (absolvent 2018) Náročnosť štúdia je to, čo mi najviac pomohlo v praxi. Myslím že ma škola perfektne pripravila na problémy (nielen v pracovnej sfére) a viem sa tak flexibilnejšie adaptovať na akýkoľvek projekt, zákazku či úlohu vo firme. Vďaka prepojeniu vedomostí z technológie výrobného procesu a ekonomiky vidím v spoločnosti kde pracujem hlbšie do jeho procesov a viem tak adekvátnejšie pochopiť systém a následne s ním pracovať. Ak by som mal vyzdvihnúť nejaký predmet, boli to učíte Základy podnikania kde sme vytvorili reálne fungujúcu spoločnosť s určitou organizačnou štruktúrou a manažmentom. Naučilo ma to riadiacim schopnostiam a práci s ľuďmi ako tímom so spoločným cieľom. Taktiež by som rád spomenul predmet Komunikačné zručnosti ktoré ma naučili odprezentovať vykonanú prácu.
Erika (absolventka 2018) Pre súčasných aj budúcich študentov by som dala radu, že aj keď študujú na FCHPT, je veľmi dôležité, aby každý z nich ovládal základné pojmy či už z ekonomiky alebo manažmentu. Vyplatí sa im to, či už sa budú uchádzať o pracovné miesto alebo budú chcieť podnikať. Ľudia z praxe veľmi oceňujú tieto poznatky, hlavne vtedy, ak sa jedná o absolventa s technickým zameraním. Vedomosti, ktoré som nadobudla v škole som hneď využila na prijímacom pohovore, keďže pri rozhovore si nadriadení všímali aj ako reagujem na určité pojmy z ekonomickej oblasti. Predmet Komunikačné zručnosti, ktoré som absolvovala v škole mi veľmi pomohol pri prezentovaní samej seba a nadobudnutí istoty a odstránení stresu.
Jaroslav (absolvent 2011) Ako pracovník oddelenia technológie rozvoja a výroby hnojív (Duslo Šaľa) som spolupracoval na projektoch nových technologických procesov, ktorých neoddeliteľnou súčasťou boli vždy výpočty ekonomickej návratnosti, optimalizácia investičných nákladov a v neposlednom rade hodnotenie vplyvov na životné prostredie. Práve v oblasti navrhovania chemických procesov moje technické a ekonomické znalosti prispeli k tomu, že projekty neboli hneď od začiatku posudzované len z pohľadu funkčnosti technológie výroby, ale aj z pohľadu efektivity vynaloženia finančných zdrojov na realizáciu a zároveň z pohľadu dlhodobej udržateľnosti nákladov počas chodu budúcej výroby. Ak sa od začiatku projektu nerieši súvisle stránka technická a ekonomická, je to predovšetkým strata času, následne chýba optimalizácia medzi investičnými nákladmi a budúcimi nákladmi na chod technologického procesu resp. väčšinou si nová technológia po uvedení do chodu vyžiada dodatočné investičné náklady.
Marián (študent 5. ročník) Na Slovensku nie je finančná gramotnosť vyučovaná, čo je chyba. Keď dospelý človek príde do reálneho sveta tak si nevie pomaly vybaviť ani hypotéku. V zahraničí je toto vyučovanie už od strednej, prípadne základnej školy. Myslím si, že je podstatné aj vyučovanie manažmentu, je dôležité vedieť ako ľudí vo firme (vo vedúcej funkcii) treba viesť. Je veľmi podstatné nielen mať informácie ale vedieť ich použiť v praxi aj v živote.
Mária (študentka 5. ročník) Osobne si myslím, že študovaním iných predmetov mimo hlavnej špecializácie sa môže zlepšiť celkový rozhľad študenta. Špeciálne pri ekonomických a manažérskych predmetoch sa študenti môžu naučiť cenné informácie, ktoré v budúcnosti zužitkujú v osobnom aj pracovnom živote.
Anka
(študentka 5. ročník) Každopádne si myslím, že je užitočné poznať minimálne základy ekonomiky a manažérstva. Je osobne som sa rozhodla študovať tieto predmety hlavne preto, lebo si myslím, že je to užitočné a potrebné v každej práci
a otvorí mi to viacero brán a možností nájsť si zamestnanie aj získať všeobecný rozhľad.
Koncom marca sa na Fakulte chemickej a potravinárskej technológie uskutočnil už druhý ročník veľtrhu firiem – Chemday. Toto podujatie ponúka študentom jedinečnú príležitosť stretnúť sa „zoči-voči“ so skutočnou praxou, ktorá ich čaká po doštudovaní. Už po druhýkrát na fakultu zavítali významné slovenské i české spoločnosti z chemického, potravinárskeho a farmaceutického priemyslu. Prostredníctvom krátkych prezentácií firmy v skratke priblížili náplň ich práce a vďaka stánkom, ktoré boli rozmiestnené pri posluchárňach mali študenti možnosť dozvedieť sa podrobnejšie informácie o konkrétnych firmách a pracovných možnostiach, ktoré im ponúkajú. Podujatia, ktoré trvalo od rána do poobedňajších hodín, sa zúčastnilo tento rok až 20 firiem a tešilo sa aj veľkej účasti zo strany študentov a pedagógov.
S celým nápadom prišiel v roku 2017 Bc. Dávid Packa, ktorý je študentom inžinierskeho programu I-RTP (Riadenie technologických procesov v chémii a potravinárstve) patriaci pod Ústav manažmentu. Týmto spôsobom chcel motivovať študentov s cieľom poskytnúť im priestor na vytvorenie kontaktov potrebných pre ich budúcnosť. Tento ročník organizoval tím, ktorého všetci hlavní členovia boli taktiež študentmi I – RTP a odboru AIM – Automatizácia, informatizácia a manažment v chémii. Vďaka ich snahe a iniciatíve mali študenti FCHPT opäť príležitosť dozvedieť sa viac o realizácii bakalárskych a diplomových prác vo vybraných podnikoch, o možnostiach stáže a aj o možných budúcich zamestnaniach.
Prezentujúci | Názov príspevku |
---|---|
Zuzana Putzová | Vplyv priamych zahraničných investícií na ekonomický rozvoj krajiny |
Mária Mičíková, Zuzana Černá | Zadlženosť obyvateľstva Slovenskej republiky |
Lucia Miháliková | Vzťah systému odmeňovania v organizácii k jej výkonnosti |
Klára Hozlárová, Anna Hazuchová | Daňové raje ako riziká pre ekonomiku štátu |
Miriam Uličná | Prieskum trhu ako východisko odbytovej stratégie |
Klaudia Miklušáková | Martketingová stratégia spoločnosti Curadent Slovakia s.r.o. |
Andrea Csóka, Viktória Gregušová | Deti a reklama |
Kornélia Šabová | Význam nákladnej dopravy v logistickom reťazci |
Attila Múčka | Využitie BCG matice ako jednej z metód portfóliovej analýzy |